چاپگري که پوست چاپ مي‌کند
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
چاپگري که پوست چاپ مي‌کند
نوشته شده در جمعه 13 اسفند 1389
بازدید : 868
نویسنده : MRK
 


محققان در حال تکميل چاپگر ويژه اي هستند که مي تواند پوست بدن انسان را چاپ کرده و در آينده براي ترميم جراحت هاي سربازان در ميدان هاي جنگ کاربردي حياتي پيدا کند.


به گزارش مهر، دانشمندان موسسه ويک فورست با الهام از چاپگرهاي جوهر افشان معمولي که در هر خانه و دفتر کاري مي توان يک دستگاه از آنها را يافت، موفق به ابداع چاپگري شده اند که مي تواند پوست انسان چاپ کند.

«آنتوني آتالا» يکي از محققان حاضر در اين پروژه نقطه آغاز مطالعات را يک مخزن معمولي جوهر چاپگرهاي جوهر افشان اعلام کرد که در آن به جاي جوهر از سلولهاي پوست استفاده شده بود. به گفته وي مي توان از اين ابزار براي بازسازي و ترميم پوست آسيب ديده و يا سوخته استفاده کرد.

اين پروژه در حال حاضر در دوره پيش باليني قرار دارد و تا قبل از اينکه اين چاپگر براي درمان پوستهاي سوخته بيماران مورد استفاده قرار بگيرد، به پنج سال زمان نياز دارد. دانشگاه هاي ديگري از قبيل کرنل نيز در حال تکميل پروژه هاي مشابهي هستند که با استفاده از آن علاوه بر پوست بدن مي توان اندامهاي مختلف بدن را نيز چاپ کرد.

پروژه چاپ پوست يکي از چندين پروژه اي است که وزارت دفاع آمريکا براي تکميل آن بودجه اي 50 ميليون دلاري را در اختيار موسسه ويک فورست قرار داده است.

محققان چاپگر زيستي پوست را با بهبود دادن چاپگرهاي معمولي ابداع کرده اند و يکي از بهبودهايي که در ساختار اين چاپگرها ايجاد شده افزودن بالابر سه بعدي براي ترميم بافت هاي آسيب ديده پوست با استفاده از سلولهاي سالم است.

چاپ شدن پوست با استفاده از اين چاپگر شامل مراحل متعددي است؛ ابتدا بخش کوچکي از پوست بيمار برداشته مي شود اين نمونه بايد ابعادي برابر نصف يک تمبر داشته و با استفاده از محلول هاي شيميايي از بدن بيمار جدا شده باشد.

سپس سلول هاي پوستي از نمونه جدا شده و در محيطي ويژه که سرعت رشد سلولها را چند برابر مي کند، تکثير مي شوند سپس چاپگر با فاصله بر روي سطح آسيب ديده پوست قرار گرفته و پوست جديد بر روي سطح آسيب ديده چاپ مي شوند. پس از چاپ شدن سلول هاي تازه پوست بر روي سطح آسيب ديده، پوست سالم و کاملي بر روي بدن ايجاد مي شود.

چاپگر مي تواند بر روي هر بخشي از بدن انسان در عرض چند دقيقه تا چند ساعت پوستي جديد و تازه را به وجود آورد، مدت زمان اين روند به بزرگي سطح آسيب ديده ارتباط دارد.







مطالب مرتبط با این پست
.